Profil - Drumuri 2 (Capacitate portantă) - D2

Profilul are ca scop evaluarea caracteristicilor funcționale ale drumurilor prin determinarea deflexiunilor dinamice necesare stabilirii calificativelor capacității portante, utilizând deflectometre cu sarcină dinamică (FWD).

Încercările specifice profilului Drumuri 2 sunt esențiale pentru:

  • recepția drumurilor noi sau reabilitate, precum și a ranforsărilor și covoarelor asfaltice;
  • elaborarea propunerilor de lucrări de întreținere la nivel național pentru asigurarea stării de viabilitate a drumurilor;
  • asigurarea condițiilor de monitorizare și intervenție necesare pentru optimizarea gradului de siguranță rutieră;
  • urmărirea performanţelor în exploatare a structurilor rutiere.

Realizări

  • Evaluarea caracteristicilor funcționale ale drumurilor:
    • Proiecte reprezentative autostrazi : Autostrada Brasov- Tg. Mures –Cluj – Oradea;  Autostrada Lugoj-Deva; Autostrada Nadlac-Arad; Autostrada Sebes-Turda; Autostrada Orastie-Sibiu; Autostrada Bucuresti-Constanta; Autostrada Bucuresti – Brasov, sectiunea Bucuresti- Ploiesti; Autostrada Timisoara-Lugoj;
    • Proiecte reprezentative drumuri nationale: DN1; DN1C; DN7; DN16; DN18; DN19; DN21; DN22; DN 52; DN 56; DN66; DN76 si variante ocolitoare: Municipiul Brasov;  Municipiul Constanta; Suceava; Craiova; Cluj Est; Carei.

Echipamente

  • Echipamentul PRIMAX 3500;
  • Echipamentul PRIMAX 2500;

Echipament PRIMAX 3500

Echipamentul PRIMAX 3500 se utilizează pentru determinarea deflexiunilor dinamice necesare în vederea stabilirii calificativelor capacității portante pentru toate categoriile de drumuri cu îmbrăcăminţi bituminoase

Figura 1

Configurația senzorilor de deflexiune la măsurarea la rostul transversal al dalei

Echipamentul PRIMAX 3500 se utilizează pentru determinarea deflexiunilor dinamice necesare în vederea stabilirii calificativelor capacității portante pentru toate categoriile de drumuri cu îmbrăcăminţi bituminoase.

Putând simula o sarcină dinamică suficient de mare, echipamentul PRIMAX 3500 poate fi utilizat și pentru a determina deflexiunile dinamice pe elementele aeroportuare (în scopul determinării PCN - Pavement Clasification Number, parametru ce stabilește tipul aeronavelor ce pot efectua zboruri pe respectivul aeroport).

De asemenea, cu echipamentul PRIMAX 3500 se poate face evaluarea stării rosturilor (atât la drumuri, cât si la aeroporturi) astfel: Eficiența transferului de sarcină la rost este un parametru care poate fi calculat din deflexiunile măsurate cu deflectometrul dinamic, pentru a caracteriza abilitatea rosturilor și a fisurilor structurilor rutiere rigide, de a transmite efectiv sarcina aplicată de o parte a rostului sau fisurii către cealaltă parte a rostului sau fisurii. Acest lucru se poate realiza în teren cu un deflectometru dinamic prin aplicarea unei sarcini pe o parte a rostului sau fisurii și măsurarea deflexiunilor obținute pe dala încărcată și pe cea neîncărcată. Figura 1 prezintă conceptul transferului de sarcină la rost.

  • Transferul de sarcină la rost se determină în funcție de deflexiunea dalei neîncărcate şi deflexiunea dalei încărcate şi se exprimă în procente.
  • Performanţa rosturilor dintre dalele de beton de ciment se stabileşte prin analizarea următoarelor caracteristici ale bazinului de deflexiune, rezultat în cadrul măsurărilor efectuate:
    • transferul de sarcină (TS);
    • eficienţa transferului de sarcină (ETS).

Echipament PRIMAX 2500

Echipamentul PRIMAX 3500 se utilizează pentru determinarea deflexiunilor dinamice necesare în vederea stabilirii calificativelor capacității portante pentru toate categoriile de drumuri cu îmbrăcăminţi bituminoase

Principiul de lucru

Principiul de lucru al echipamentului PRIMAX 2500

Echipamentul PRIMAX 2500 se utilizează pentru determinarea deflexiunilor dinamice necesare în vederea stabilirii calificativelor capacității portante pentru toate categoriile de drumuri cu îmbrăcăminţi bituminoase.

Principiul de măsurare constă în coborârea unui set de greutăţi pe o platformă cu arcuri (amortizoare de cauciuc), iar sarcina de şoc este transferată suprafeţei drumului printr-o placă de încărcare.

Când este supusă unei sarcini, suprafaţa drumului se deformează şi se produce o deflexiune. Deflexiunile înregistrate de geofonii amplasaţi la distanţe diferite faţă de centrul de sarcină sunt înregistrate şi stocate într-un fişier de date.